قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس

اهمیت حواله جات ارزی تا بدانجاست که امور تجاری بدون آن امکان پذیر نخواهد بود. در واقع، نوعی روش پرداخت ارز به حساب های بانکی افراد و شرکت ها برای پیشبرد امور بازرگانی و صادرات و واردات کالاها است. با توجه به تحریم بودن کشور، ما ارتباط زیادی با بانک های جهانی نداریم و حواله جات به طور مستقیم صادر نمی شوند. این حواله نوعی دستور پرداخت است که یک بانک یا مؤسسه مالی بنا به درخواست فرد دارنده حساب بانکی به یکی از بانک های کارگزار در بیرون از کشور صادر می شود. این کار طی مراحل مختلفی انجام می گیرد.

 

حواله جات ارزی

 

انواع حواله جات ارزی

حواله جات ارزی از حساب های واسترو یا نوسترو بانکی پوشش دهنده وصول می شوند. حساب‌های ارزی از نظر بانک نگاهدارنده حساب به ۲ گروه حساب Nostro و Vostro تقسیم می شود. نوسترو و وسترو دو واژه ایتالیایی و لاتین است. نوسترو یعنی مال ما(Ours)  و ووسترو یعنی مال شما (Yours). حسابی است که یک بانک نزد بانک دیگر دارد و اگر آن بانک در کشور دیگری باشد ارز حساب نسترو همان ارز رایج کشور مقصد است.

حواله ها بیشتر در دو گروه صادره و وارده جای می گیرند. حواله صادره به طور معمول از طریق بانک مسکن وصول می شود و در این روش بانک برای فردی که در بانک دیگر حساب دارد، وجه را ارسال می کند. برای حواله وارده نیز اقدام به ارسال وجه برای فردی می شود که در بانک مد نظر حساب دارد.

حواله ها می توانند مستقیم یا غیر مستقیم باشند. حواله مستقیم را با نام سوئیفت هم می شناسند. این راه صدور حواله ها یکی از امن ترین روش های انتقال پول است. از طریق آن می توان به حساب افراد و شرکت ها در همه دنیا پول واریز کرد. مدت زمان نشست پول در این روش جا به جایی پول دو تا سه روز است. حواله جات ارزی به طور غیر مستقیم هم انتقال داده می شوند و تقریباً به همان شکل انتقال مستقیم است و تنها به مدت زمان بیشتری نیاز است.

 

حوالجات ارزی

 

 

نحوه تأمین حواله جات ارزی

برای تأمین حواله جات ارزی راه های مختلفی وجود دارد. اولویت ابتدایی با گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات اسنادی و واردات کالای درجه اول است. برای این کار می توان از طریق ثبت سفارش در سامانه وزارت صنعت و معدن و تجارت اقدامات لازم را انجام داد. راه دوم تأمین حواله ها، گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات اسنادی و حواله ارزی برای وارد کردن کالاهایی است که در درجه دوم اهمیت هستند (حسب ثبت سفارش صادره). برای آن می توان از طریق بازار دوم ارز در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی که به آن به طور اختصار نیما گفته می شود، اقدام کرد. در راه سوم می توان برای تأمین این حواله جات از منابع ارزی حاصل از صادرات، موجودی حساب های ارزی و خرید ارز از بانک اقدام های لازم را صورت داد.

راه دیگر برای تأمین حواله ها با هدف گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات اسنادی و حواله های ارزی برای تهیه کالاهای خدماتی با رعایت دیگر ضوابط ویژه مجموعه مقررات ارزی امکان پذیر می شود. این ضوابط به کالاها و هزینه ای که برای آنها می شود بستگی دارد.

حواله جات ارزی از روش دیگر نیز قابل تأمین است. در این روش برای دست یافتن به اعتبار اسنادی، ثبت برات اسنادی و حواله های ارزی با هدف واردات به منطقه های تجاری آزاد می توان بعد از ثبت سفارش و رعایت ضوابط ویژه از روش هایی مانند ارز حاصل از صادرات، حساب ارزی فرد یا شرکت واردکننده کالا و بازار دوم ارز اقدام کرد.

در روش بعدی، برای حواله های صادره بعد از ابلاغ بخشنامه و مهلت ارائه اسناد حمل حواله ها، از تاریخ صادر شدن حواله ارزی سه ماه زمان در نظر گرفته شده است. زمان صدور پروانه گمرکی برای حواله های ارزی نیز از تاریخ صدور اعلامیه تأمین ارز حداکثر به مدت دو ماه تعیین می شود.

بازرگانی آرنیکا آمادگی لازم برای ارائه انواع خدمات تجاری و بازرگانی برای تمام اشخاص و شرکت هایی است که نیاز به راهنمایی و مشاوره در زمینه حواله جات ارزی را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *