قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
واردات کالا

نکات مهم در مورد واردات کالا

یکی از راههای کسب سود که از دیر باز تا به امروز همواره در جریان بوده و هست، تجارت می باشد. همان طور که میدانید تجارت دارای دو رکن واردات و صادرات کالا است که هر کدام از سیاستهای خاصی پیروی میکند. معمولا هر سال با توجه به سیاستهای تجاری کشور، کالاهای ضروری مشخص میشوند و بازرگانان با استفاده از تفکر اقتصادی خود، نسبت به واردات این کالاها اقدام میکنند. فرآیند واردات کالا به دو بخش خارجی و داخلی تقسیم میگردد، به عبارت دیگر برخی اقدامات در کشور مبدا و برخی در کشور مقصد صورت میگیرد تا کالایی وارد کشور شود. در ظاهر آسان است اما پیچیدگی های زیادی بر سر راه قرار دارد. علم یک وارد کننده کالا، باید در برگیرنده ی اصول و قوانین زیادی در حوزه ی تجارت، حمل و نقل بین الملل، بانکداری بین الملل، قوانین گمرکی، تخصیص ارز و ترخیص کالا و بسیاری موارد دیگر باشد. قوانین حاکم بر واردات کالا به دو بخش پایه و متغیر دسته بندی میشود که قسمت متغیر همان بخشنامه هایی است که بسته به مسائل روز تجارت، تعیین می گردد.

واردات کالا به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم صورت میگیرد. یعنی یا مستقیما وارد ایران می گردد یا ابتدا به یک کشور دیگر و سپس وارد کشور ما میشود.

 

واردات کالا

 

اصول و فرآیند واردات کالا به کشور

۱- اخذ کارت بازرگانی: این کارت توسط وزارت صمت صادر شده و هر نوع آن، ویژگیهای خاص خود را دارد. داشتن این کارت برای انجام واردات و صادرات کالا اجباری میباشد.

۲- مشخص کردن حوزه فعالیت: باید مشخص کنید که در مورد کدام کالا یا کالاها و از کدام منطقه ی جغرافیایی قصد دارید واردات انجام دهید. برای این منظور باید علاوه بر کالا نسبت به کشور مربوطه نیز تحقیق کنید که هیچ کدام با ممنوعیت و تحریم همراه نباشند.

۳- بررسی قوانین: همانطور که گفتیم برخی قوانین دستخوش تغییرات میشوند و در کنار آن ممکن است تعرفه ها، محدودیتها و تحریمهای خاصی نیز برای مدتی حاکم گردد، به همین منظور باید در اطلاعات به روز بود.

۴- مراحل انتخاب کالا: لازم است طی هر اقدامی که میدانید، کالای مورد نظر را انتخاب کنید و پس از ثبت تعداد، نوع و سایر اطلاعات اصلی کالا، از فروشنده بخواهید پیش فاکتور برایتان ارسال کند. به این سند پروفرما نیز می گویند که جزو اسناد مهم، علی الخصوص برای ثبت سفارش است. یک پیش فاکتور معتبر حاوی تمام اطلاعات کالا و موارد مربوط به شرکت ارائه دهنده، گیرنده، و غیره است.

۵- ثبت سفارش: پس از دریافت پیش فاکتور باید به وزارت صمت مراجعه کرده و درخواست واردات کالا ی مورد نظر را تنظیم کنید. پس از تایید، سفارش در سامانه ی جامع تجارت ثبت میگردد. اگر نیاز باشد باید از ارگانهای مربوط به کالای وارداتی نیز، اقدام به کسب مجوز کنید.

۶- پرداخت ارز: نوبت آن رسیده که بازرگان با ارائه دهنده ی کالا تسویه حساب کند. این اقدام به چند روش ممکن است از جمله، دریافت ارز دولتی، صرافی، بانکها، پرداخت بین الملل، اعتبار اسنادی و موارد دیگر.

۷- حمل کالا: به بخش مهم تجارت یعنی حمل کالا رسیدیم. در اینجا باید بر اساس قوانین بین الملل، بازرگان و فروشنده نسبت به تعیین روش حمل و نقل کالا تفاهم کنند. لازم به ذکر است که شرکت بیمه نیز در تعیین نوع حمل کالا، تاثیر گذار است.

۸- گمرک: کالا پس از طی مسیر وارد گمرک کشور مقصد می گردد و نیاز است نسبت به ترخیص آن اقدام کنید. مراحل و قوانین ترخیص کالا را میتوانید در قوانین و شرایط ترخیص کالا مطالعه بفرمایید. سرانجام کالای ترخیص شده در اختیار بازرگان قرار گرفته و به بازار عرضه خواهد شد.

 

کالا

 

بازرگانی آرنیکا ضمن همکاری با بسیاری از کشورهای مختلف دنیا

بر کلیه ی قوانین وارداتی، من جمله تغییرات به روز آن، واقف است. این شرکت با تکیه بر تجارب و سابقه ی درخشانش، توانسته موجبات رضایتمندی تمام مشتریان خود را فراهم کند. در امر واردات کالاهای خود، به ما اعتماد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *