قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس

ترخیص کالا چیست؟

احتمالا بارها بعد از واردات کالا به مشکلات مختلفی در گمرک برخورد کرده‌اید، ترخیص کالا از گمرک از مهم‌ترین بخش‌های واردات است. شرایط ترخیص در گمرک متناسب و با قوانین همان کشور است به همین علت اطلاع داشتن از این شرایط اهمیت بیشتری دارد. قبل از هر چیزی بهتر است با معنای ترخیص بیشتر آشنا شوید. به اقداماتی که برای آزاد کردن کالاهای وارداتی یا صادراتی در گمرک انجام می‌شود، ترخیص گفته می‌شود. برای انجام این فرایند نیاز است که مدارکی را به گمرک ارائه داد همچنین نیاز است تا بازرسی کالا قبل از ترخیص انجام بگیرد. اما نکته مهمی که باید بدانید شناخت قوانین گمرکی برای آزادسازی کالاها است. چرا که یک شخص عادی نمی‌تواند به همه این قوانین تسلط داشته باشد به همین جهت کمک گرفتن از یک فرد یا مجموعه متخصص اهمیت بیشتری در این مواقع دارد. مجموعه آرنیکا تجارت ویستا بهترین شرکت تجاری است که در زمینه مشاوره امور بازرگانی فعالیت می‌کند و می‌تواند به شما در این مسئله کمک کند.

 

مراحل ترخیص کالا

همانطور که گفتیم یکی از مهم‌ترین کارهای اداری بعد از واردات کالا یا حتی صادرات کالا، انجام دادن مراحل گمرک است. این تشریفات باید به درستی انجام شوند تا بتوان کالاهای وارد شده را از گمرک خارج کرد در ادامه به بررسی هر یک از این مراحل می‌پردازیم.

 

ثبت کردن اظهارنامه

اولین کار برای ترخیص کالا از گمرک، ثبت اظهارنامه در سامانه EPL است. برای ثبت اطلاعات شما نیازی به مراجعه حضوری ندارید بلکه می‌توانید به صورت آنلاین اطلاعات و مدارک خود را در سامانه وارد کنید. از جمله مدارکی که برای ثبت کردن اظهارنامه نیاز است می‌توان به اظهارنامه واردات قطعی، کپی از کارت بازرگانی، بارنامه، ترخیصیه، گواهی مبدا، فاکتور خرید، نامه برات، پیش فاکتور، مجوز ثبت سفارش، بیمه نامه، لیست عدل بندی، پروانه بهره برداری، بروشور، مجوزهای بهداشتی، وکالتنامه، پروانه صادراتی و … اشاره کرد.

ترخیص کالا

ترخیص کالا

احراز هویت، مرحله دوم برای ترخیص

دومین مرحله برای ترخیص کالا، احراز هویت است. در این مرحله تمامی اسناد و مدارک شما باید در گمرک بررسی شوند. در صورتی که اطلاعات تایید شوند به شما شماره‌ای با نام کوتاژ داده می‌شود که به معنای ثبت اظهارنامه برای واردات کالا یا صادرات کالا است.

 

کنترل و بازرسی کالا

بازرسی کالا از دیگر مراحل ترخیص کالا در گمرک است. در این مرحله کالاهای صادراتی یا وارداتی شما باید از سه مسیر سبز، زرد و قرمز عبور کنند. در صورتی که کالاهای شما در یکی از مسیرهای زرد و قرمز قرار بگیرند، نیاز است که توسط کارشناسان بررسی شوند. در بسیاری از مواقع نیز نیاز است که کالاها قرنطینه شوند.

 

بررسی کردن تعرفه کالاها

از دیگر مراحل ترخیص کالا در گمرک می توان به بررسی تعرفه کالاها توسط کارشناسان اشاره کرد. کارشناس مربوطه موظف است تعرفه کالا را با اسناد مطابقت دهد. در صورت عدم وجود مشکل کالاها به مرحله بعد می‌روند.

 

صدور سند ترخیص

پرداخت هزینه ترخیص کالا از دیگر مراحلی است که باید انجام داد. در این مرحله باید هزینه ترخیص را به صورت نقدی پرداخت کرد و پروانه سبز را دریافت کرد. بعد از انجام این مرحله صاحب کالا یا شخص حقوقی که این مراحل را انجام می‌دهد باید اقدام به خروج کالاها از گمرک کند.

 

دریافت اجازه بارگیری

دریافت اجازه بارگیری از دیگر مراحل ترخیص کالا است. بعد از انجام تسویه کامل و دریافت قبض امکان بارگیری وجود دارد. لازم به ذکر است هزینه انبارداری نیز باید در این مرحله پرداخت شود. این هزینه‌ها شامل بیمه کالا، هزینه بارگیری، تخلیه و … می‌شوند.

مشاوره امور بازرگانی

مشاوره امور بازرگانی

خارج شدن کالا از گمرک

آخرین مرحله ترخیص کالا، خارج کردن کالاها از گمرک است. صاحب کالا یا شخص حقوقی می‌تواند با دریافت بیجک انبار و ارائه پروانه سبز گمرک، بارگیری و مراحل خروج کالاها را انجام دهد. لازم به ذکر است در این مرحله نیز کالاها مجددا بررسی می‌شوند.

 

مجموعه آرنیکا تجارت ویستا

همانطور که خواندید مراحل ترخیص کالا از گمرک چندان راحت نیست به همین دلیل کمک گرفتن از یک مجموعه بازرگانی و دریافت مشاوره امور بازرگانی می‌تواند به شما کمک بیشتری کند. مجموعه آرنیکا تجارت ویستا با سال‌ها فعالیت در زمینه صادرات و واردات کالا همچنین حواله جات ارزی یکی از بهترین مجموعه‌های تجاری و بازرگانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *