قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس

حواله جات ارزی

 

تجارت بین الملل و امور صادرات و واردات با نظام بانکی و انتقال ارز نزدیکی زیادی دارد. حواله جات ارزی یکی از دستاوردهای بانکداری مدرن است که به فعالان در زمینه واردات و صادرات اجازه می دهد که برای تبادلات ارزی به سراسر جهان حواله های ارزی را ارسال کنند. در صورتی که بخواهیم یک تعریف کلی برای حواله های ارزی ارائه کنیم باید بگوییم که این حواله ها در حقیقت به عنوان یک دستور پرداخت شناخته می شوند که بانک ها و موسسه های مالی براساس تقاضای مشتریان و دارندگان حساب در این موسسات برای ارسال ارز به حساب شرکت یا ارز در بانک مقصد مورد استفاده قرار می دهند.

این حواله جات ارزی همیشه به وسیله ی یک بانک ثالث به بانک مقصد صادر می گردد سپس در حساب ارزی شرکت ها یا افراد ثبت خواهد شد و این فرایند دارای کارمزد است.

 

انواع حواله جات ارزی چیست

به صورت کلی حواله جات ارزی به دو دسته تقسیم می شود، که شامل حواله های ارزی با عنوان صادره یا Transfers Outward، و نوع دیگر این حواله های ارزی که با عنوان وارده یا Inward Transfers شناخته می شوند.

 

حواله جات ارزی

 

حواله جات ارزی وارده: هنگامی که از طرف بانک های خارجی یا داخلی یک دستور پرداخت برای بانک مقصد ابلاغ شود، بانک وظیفه دارد که در کوتاه ترین فرصت امکان دریافت وجه انتقال یافته را برای مشتریان خود ایجاد کند. شرکت ها یا اشخاص دریافت کننده این نوع حواله ها بعد از اخذ مبلغ حواله شده این امکان را دارند که به چند روش ذیل عمل کنند.

  • واریز وجوه حواله ی وارده به حساب ارزی افراد دیگر
  • فروش حواله ی ارز وارده به بانک
  • تبدیل حواله ارزی به سایر ارزهای دیگر
  • بازگشایی حساب از محل حواله ی ارزی وارده
  • صدور حواله ارزی از محل این نوع حواله ها

 

حواله جات ارزی صادره: برای دسترسی به این نوع از حواله های ارزی فقط لازم است که به یکی از شعبه های بانک ارزی مورد نظر خود مراجعه کرده و تقاضای صادر کردن حواله ی ارزی را مطرح کنید. بعد از پایان این مرحله بانک ها در کوتاه ترین زمان ممکن به وسیله ی سیستم Swift (سوئیفت) برای صدور حواله های ارزی که بر عهده ی کارگزاران داخلی و خارجی می باشند اقدام می نمایند.

 

این حواله ها علاوه بر شکل و زمان انتقال ارزها و دسته بندی هایی که در ابتدا ذکر کردیم به دو شکل حواله ی ارزی T/T (Telegraphic Transfer) یا مستقیم، حواله های ارزی D/D (Demand Draft) یا غیرمستقیم تقسیم می شوند.

حواله جات ارزی غیر مستقیم: با انتخاب این شیوه بانک های مورد نظر موظف هستند که یک میزان معین از یک حواله ی ارزی مشخص در یک تاریخ خاص به حساب شرکت یا اشخاص واریز نماید. مهم ترین ویژگی حواله های ارزی غیرمستقیم در مقایسه با حواله های ارزی مستقیم این است که به وسیله این شیوه این امکان وجود دارد که به تبادلات ارزی با کارمزد پایین تر اقدام کنند.

حواله جات ارزی مستقیم: این شیوه به عنوان یکی از سریع ترین روش های انتقال ارز شناخته می شود که به وسیله ی آن می توانیم به صورت مستقیم مبالغی را به حساب اشخاص حقوقی و حقیقی در همه ی دنیا واریز کنیم. نکته ی قابل توجه این است که به حواله جات ارزی مستقیم حواله ی SWIFT نیز اطلاق می شود. به این دلیل که این انتقال از طریق شبکه بین المللی سوئیفت صورت میگیرد و در زمان ارسال به کد سوئیفت بانک مقصد نیاز است. حواله های ارزی SWIFT مزیت های زیادی دارند که شامل موارد زیر می شوند.

  • امن ترین روش انتقال ارز در سراسر دنیا شناخته می شود.
  • سرعت فوق العاده برای منتقل کردن انواع گوناگون ارزها در بانک های مختلف
  • ارسال مستقیم به حساب افراد حقیقی و حقوقی و عدم محدودیت برای مبلغ قابل انتقال

 

گروه بازرگانی آرنیکا تجارت ویستا با توجه به داشتن کارشناسان مجرب و تیم متخصص و حرفه ای، می تواند ضمن بهره گیری از تجربیات و اطلاعات راهبردی خود، بهترین مشاور و همراه شما در امور بانکی و حواله جات ارزی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *