قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس

هنگامی که در تجارت بین الملل بین خریدار و فروشنده معامله ای اتفاق می افتد، از جمله دغدغه هایی که خریدار را دچار نگرانی میکند، این است که آیا کالای ارسالی با کالای سفارش داده شده از نظر کیفیت و کمیت مطابق و یکسان است یا خیر؟ در ادامه بیشتر در مورد بازرسی کالا توضیح میدهیم.

 

بازرسی کالا

 

در این شرایط که خریدار دچار شک میشود، از شرکتهای بازرسی میخواهد تا کیفیت کار را قبل از بسته بندی و تحویل به حمل و نقل کنترل و تایید کند. شرکت بازرسی می تواند از طرق مختلف مانند نمونه برداری، آزمایش کردن، اندازه گیری و سایر روشهای دیگر به بررسی کیفیت کالا یا خدمات بپردازد و نتیجه های به دست آمده را با قرارداد اولیه بسنجد و نظر خود را اعلام کند.

چرا در تجارت بین الملل بازرسی کالا مهم است؟

قطعا هیچ بازرگان و فعال اقتصادی نمی پسندد که کالای بی کیفیت و نامرغوب دریافت کند، در حالی که هزینه ی مرغوبیت کالا را پرداخت کرده است. امروزه نقش بازرسی کالا به قدری گسترده شده که تقریبا به قسمت جدایی ناپذیر هر تجارتی بدل گشته است.

هر بازرسی باید پیرو قانون و مقررات پذیرفته شده در کشور باشد. از این حیث بازرسی را میتوان به چند دسته تقسیم کرد.

  • بازرسی حین تولید: هنگامی که پس از تولید یا مونتاژ کالا، بازرسی آن سخت و پرهزینه باشد، خریدار از تیم بازرسی میخواهد که در زمان تولید، بر روند کار کنترل و بازرسی داشته باشند.
  • بازرسی قبل از حمل: این بازرسی در چهار حوزه کیفیت کالا، کمیت و تعداد، دقت در بسته بندی و نحوه ی بارگیری، قابل انجام است. به این نوع بازرسی چشمی نیز میگویند چرا که بازرس ظواهر کار را با دیدن بررسی میکند و نیاز به آزمایش ندارد. خریدار طی قراردادی مشخص میکند که چه جوانبی باید قبل از حمل بازرسی گردد و بازرس طبق آن به وظیفه ی خود عمل میکند. پس از انجام کار، بازرس اعلام تاییدیه یا عدم پذیرش میکند.
  • بازرسی نرخ: این بازرسی به این معنا است که کالا از نظر واقعی بودن نرخ و قیمت بررسی میگردد. این نوع بازرسی بیشتر خواهان بانکها و موسسات مالی می باشد که به منظور جلوگیری از سوءاستفاده های مالی و ارزی صورت میگیرد.
  • بازرسی اصالت ارائه دهنده: در واقع در این نوع بازرسی کالا، بازرسان فروشنده را از نظر هویت و توانایی اجرای تعهدات بررسی میکنند. طبق دستورات و قوانین بانک مرکزی بازرسی اصالت فروشنده اجباری شده است.
  • بازرسی استاندارد: از جمله مهمترین و در عین حال سخت ترین نوع بازرسی میتوان به این نوع اشاره کرد. در این نوع، بازرس رسما از اداره ی استاندارد ماموریت می یابد که کالای مذکور را در واحدهای آزمایشگاهی معتبر و زیر نظر مسئول مربوطه مورد ارزیابی قرار دهد. در نهایت، نتیجه ای که حاصل شده است، به همراه گواهی بازرسی کالا به سازمان استاندارد تحویل داده میشود تا انطباقات لازم انجام گیرد.

 

کالا

وظایف شرکت های بازرسی

اگر بخواهیم وظایف شرکتهای بازرسی را خلاصه بیان کنیم میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

۱- بررسی کالای مورد نظر و تطابق آن با کیفیت اعلام شده در سفارش

۲- بررسی صلاحیت و توانایی انجام تعهد توسط ارائه دهنده ی کالا

۳- بررسی تعداد و مقدار کالا و تطابق آن با میزان اعلام شده در سفارش

۴- تایید محل یا کشور تولید کننده

۵- تایید کیفیت بسته بندی

۶- تایید وسایل حمل و نقل و نحوه ی صحیح بارگیری

بازرگانی آرنیکا برای جلوگیری از ورود و خروج کالاهای بی کیفیت و نامرغوب و اطمینان خاطر شخص خریدار، با افتخار از تیم بازرسان مجرب و توانمند خود در کلیه ی امور بازرسی کالا، بهره می برد. از جمله خدمات بازرسان این مجموعه می توان به بازرسی کالا در گمرک، بازرسی تجهیزات و ماشین آلات، بازرسی کالا در شرکت فروشنده و سایر موارد اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *