قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس

واردات کالا در کشور ما این روزها با پیچیدگی های بسیاری همراه شده است. یکی از مهم ترین مسائلی که باید در این زمینه مورد توجه قرار داد، مدیریت ریسک است. با در نظر گرفتن این که چه کالایی قرار است از چه کشوری وارد شود، باید قوانین مربوط به آن را مطالعه کرد و از آنها به طور کامل آگاهی های لازم را به دست آورد. تاجرانی که در کشور ما به این کار دست می زنند، قطعاً با مشکلات اساسی مواجه می شوند که باید به سرعت برای آنها راه حل بیابند. مسئله سرعت در واردات درباره محموله ها و کالاهای فساد پذیر اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد.

 

واردات کالا

 

واردات کالا و مشکلات امروز آن

وارد کنندگان و تاجرها امروزه برای واردات کالا با مشکلات عدیده ای رو به رو می شوند. یکی از این مشکلات ماندن کالاها در گمرک به مدت طولانی است. پیش از این کالاها برای ترخیص به دو هفته یا بیست روز زمان نیاز داشتند. اما امروزه برخی از کالاها ممکن است تا دو ماه هم اجازه ترخیص نداشته باشند. همین مسئله هزینه ها و ضررهای مالی بسیاری را برای صاحبان محموله ها به همراه خواهد داشت. علاوه بر مورد ذکر شده، می توان به موراد زیر نیز اشاره کرد.

  • ثبت سفارش نخستین مرحله از واردات محسوب می شود. در طی آن به فرد اجازه داده می شود که کالای مورد نظر را به کشور وارد کند. اولین مشکل با تأخیر افتادن در ثبت سفارش کالاها در گمرک اتفاق می افتد. وقتی این مرحله بیش از اندازه طول بکشد، موجب می شود که تمام برنامه ریزی های تاجران و وارد کنندگان به هم بریزد و با مشکلات و گرفتاری های تازه ای مواجه شوند.
  • یکی دیگر از مشکلات واردات کالا در ایران این است که آن دسته از تاجرانی که توانسته اند کالایی را به خارج از کشور صادر کنند و در ازای آن کالا پولی دریافت کرده و آن را در خارج از کشور نگه داشته اند، نمی توانند با آن پول کالایی را به کشور وارد کنند. این پول ابتدا باید به کشور وارد شود و بعد از تبدیل در بانک مرکزی می تواند برای امر واردات مصرف شود. در واقع، در یک پروسه طولانی ارز اختصاصی برای این کار به آنها تخصیص داده می شود.
  • پس از این که به فرد مجوز ثبت سفارش برای واردات داده می شود، به او اجازه واردات کالا به کشور را می دهند و سپس ارز مورد نیاز را به آنها اختصاص می دهند. یعنی کالا وارد کشور می شود و بابت آن فرد وارد کننده ارز لازم را طی یک پروسه طولانی دریافت می کند و سپس آن را به فروشنده پرداخت می کند. همین مسئله یکی از مهم ترین مشکلات وارد کننده های کالا به داخل کشور است. اهمیت این مسئله درباره کالاهای فاسد شدنی چند برابر می شود.

 

واردات کالا در ایران

 

دیگر مشکلات تاجران با واردات کالا

موانع و مشکلاتی که تاجران در زمان واردات کالا با آن مواجه می شوند، بسته به نوع کالا متفاوت است. برخی تاجران از سخت گیری های بسیار زیاد درباره ارزش و تعرفه کالا شکایت دارند. برخی این شکایت را دارند که هیچ توجهی به کالاهای فاسد شدنی نمی شود و این کالاها که گاه ممکن است دارو باشند و ورود آنها به کشور الزامی، مدت ها پشت سد گمرک بمانند. تاجرانی نیز از سخت گیری های گمرک درباره صدور ضمانت نامه ها شکایت داشتند.

روز به روز بر موانعی که بر سر راه واردات وجود دارد افزوده می شود. تاجران و واردکنندگان نیاز به حضور یک شرکت یا فرد متخصص مانند بازرگانی آرنیکا دارند تا بتوانند با مشکلات کمتر و بدون دردسرهای پیچیده کار واردات را از پیش ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *