قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس

واردات خودرو چه زمانی صورت می گیرد؟

واردات خودرو چه زمانی صورت می گیرد؟

تمهیدات لازم برای واردات خودرو

واردات خودرو اغلب به دلیل جایگزین کردن اتومبیلهای فرسوده می باشد. هر خودرویی بعد از تولید، طول عمر مشخصی دارد و بعد از کارکرد مفید خود، دچار فرسودگی می شود. در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی معمولا عمر متوسط خودرو را پنج سال محاسبه می کنند. اما متوسط عمر خودرو در ایران گاهی به بیست سال نیز می رسد. زمانی که خودرویی به دلیل فرسودگی از رده خارج می شود، باید اتومبیل جدیدی جایگزین آن گردد. ایران با اینکه جزء یکی از کشورهای تولید کننده خودرو می باشد، اما اغلب قادر به تامین نیازهای داخلی نیست. لذا دولت با استفاده از تمهیداتی، اقدام به واردات خودرو می کند. از سویی دیگر واردات و اسقاط خودرو با یکدیگر در ارتباطی نزدیک می باشند. زمانی که بازار واردات خودرو داغ می شود، طرح خودروهای فرسوده نیز به جریان می افتد. مطابق آمار مرکز پژوهشهای مجلس، خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰ میلیون دستگاه بوده که می بایستی اسقاط شوند.

 

سونامی خودروهای فرسوده در ایران

مهمترین اثر واردات خودرو را می توان شکستن انحصار تولید خودرو داخلی دانست که در چند سال اخیر با قیمتهای بسیار سنگین، رشدی غیر واقعی داشته است. همچنین احیای طرح اسقاط خودروهای فرسوده نیز یکی دیگر از آثار واردات خودرو می باشد. طرح اسقاط خودروهای فرسوده از سال ۹۷ و با ممنوع شدن واردات خودرو به کشور، مسکوت ماند. این در حالی است که اگر ناوگان خودروهای فرسوده به زودی از رده خارج نگردند، کشور تا سال ۱۴۰۴ با سونامی این خودروها مواجه خواهد شد. از جمله مهمترین مشکلاتی که اتومبیلهای فرسوده ایجاد خواهند کرد؛ آلودگی شدید هوا، افزایش تصادفات به دلیل کاهش ضریب ایمنی پایین آنها و افزایش مصرف سوخت در کشور به دلیل وجود نقص فنی و موتوری در اینگونه خودروهاست. مجموعه این موارد باعث شده تا مجلس با مصوبه ای، دولت را به واردات خودرو در خرداد سال ۱۴۰۱ مکلف نماید.

 

موافقت مشروط مجلس با واردات خودرو

اگر چه مجلس شورای اسلامی با آزاد سازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ موافقت نموده، اما این موافقت مشروط به صادرات خودرو از سوی خودروسازان داخلی است. به عبارتی این مصوبه زمانی به قوت خود باقی خواهد ماند که دولت با فراهم نمودن تمهیدات لازم برای شرکتهای تولید کننده خودرو داخلی، صادرات خودرو و یا قطعات آن را تضمین کند.

 

واردات خودرو

واردات خودرو برای تنظیم بازار داخلی و اسقاط خودروهای فرسوده

 

با این اوصاف در ازای واردات خودرو، دولت باید شرایط صدور نوع داخلی آن را نیز فراهم نماید. به هر روی، با تصویب مجلس مقرر است تا برای ساماندهی بازار خودرو و از دور خارج نمودن خودروهای فرسوده، در خرداد ۱۴۰۱ مجموعا ۲۰ هزار دستگاه از انواع خودروهای سواری و سنگین وارد کشور شود. (۱۰ هزار خودرو بنزینی و ۱۰ هزار خودروی گازوئیلی). همانطور که گفته شد؛ این اقدام باعث خواهد شد علاوه بر احیای طرح اسقاط خودروهای فرسوده، قیمت خودروهای داخلی نیز ساماندهی شود. هم اکنون قیمتهای نجومی و غیر منطقی خودروهای داخلی فشار سنگینی بر مصرف کنندگان این خودروها وارد ساخته است.

مشخصات خودروهایی وارداتی

بطور کلی واردات خودروها بر اساس نوع بنزینی و گازوئیلی آنها، قابل تفکیک می باشد. در زیر به مشخصات خودروهای وارداتی مجاز، اشاره خواهیم داشت.

ا- مشخصات خودروهای بنزینی

  • خودروهایی که حجم موتور آنها تا ۲۰۰۰ سی سی و کمتر از آن باشد.
  • خودروهایی که حجم موتور آنها از ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی باشد.
  • خودروهایی که حجم موتور آنها بیش از ۲۵۰۰ سی سی است. (لازم به ذکر است که واردات این نوع از خودروها از سال ۱۳۹۷ به کشور ممنوع شده بود).

۲- مشخصات خودروهای گازوئیلی

  • خودروهای گازوئیلی که حجم موتور آنها ۲۵۰۰ سی سی می باشد.
  • خودروهای گازوئیلی که حجم موتور آنها بیش از ۲۵۰۰ سی سی می باشد.

 

 

شرکت آرنیکا تجارت ویستا پیشرو در ارائه خدمات تجاری

شرکت آرنیکا تجارت ویستا مفتخر است تا با مشاوره رایگان به شما که قصد واردات خودرو، ترخیص و بازرسی کالا، حمل و نقل بین المللی کالا، ترخیص کالا (از جمله خودرو) و انجام انواع حواله های ارزی را دارید، در سریعترین زمان ممکن، بهترین خدمات را ارائه دهند. مشاوران ما در امور بازرگانی، شما را به کارشناسان خبره آرنیکا تجارت ویستا ارجاع خواهند داد. آرنیکا تجارت ویستا به شما این اطمینان را می دهد که بدون نگرانی از انجام حواله های ارزی و تجاری و همچنین واردات خودرو، کلیه کارهای شما را در کوتاه ترین زمان ممکن به پایان خواهد رساند. اپراتورهای ما در تمام ساعات اداری به غیر از پنجشنبه و روزهای تعطیل از ساعت ۸  تا ۱۷ آماده دریافت پیامهای شما و ارجاع آن به مشاوران و کارشناسان خبره ما هستند.

 

آرنیکا تجارت ویستا

با آرنیکا تجارت ویستا، آسوده خاطر تجارت کنید

 

شما می توانید با یکی از روشهای زیر با شرکت آرنیکا تجارت ویستا ارتباط بگیرید.

شماره تلفنهای تماس با ما:  ۸۸۹۸۵۵۹۱-۰۲۱ و ۸۸۹۸۵۵۹۳-۰۲۱

شماره فکس شرکت:  ۸۸۳۹۲۶۳۸-۰۲۱

office@arnika-co.com :آدرس ایمیل شرکت

همچنین شما می توانید از طریق فرم مخصوص در صفحه اصلی سایت شرکت با ما در ارتباط باشید. در بخش منوی تماس با ما، پیام و درخواست خود را به گروه آرنیکا تجارت ویستا ارسال نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

 

واردات خودرو

واردات ۲۰ هزار خودرو بنزینی و گازوئیلی از سال ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *