قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
انواع بازرسی کالا و اهمیت آن

بازرسی کالا بخش مهمی از تجارت را تشکیل می دهد، زیرا ارتباط مستقیم با کیفیت کالا دارد که دغدغه تاجران است. شرکت های بازرسی موظف هستند کالاها را از نظر کیفیت و کمیت بررسی کنند. البته که بسته بندی کالاها نیز از چشم آنها پنهان نمی ماند. بعد از بررسی های کالاها است که گواهی نامه های مورد نظر برای ارسال به کشور تعیین شده صادر می شود. از آنجا که این کار ساده نیست، قوانین بازرسی را سازمان ملی استاندارد مشخص می کند و بازرس ها بر طبق آن قوانین به این امر می پردازند.

 

بازرسی کالا

 

انواع بازرسی کالا

بازرسی کالا در مراحل مختلفی صورت می گیرد. به همین دلیل هم بازرسی به انواع مختلفی تقسیم می شود که عبارت اند از:

  • در مواقعی نمی توان پس از تولید کالا آن را بازرسی کرد و یا از لحاظ مختلف آن را مورد بررسی قرار داد. در اینگونه موارد بازرسی در زمان فرایند تولید انجام می شود. برای این نوع بازرسی، نماینده شرکت بازرس به طور متوالی یا دائم در محل تولید و ساخت حضور دارد.
  • نوع دیگر بازرسی پیش از حمل و نقل آن اتفاق می افتد. این کار برای اطمینان خاطر خریدار از نظر انطباق کالاها صورت می گیرد تا چیزی با دستور العمل های او مغایرت نداشته باشد.
  • بازرسی قیمت نیز نوع دیگر بازرسی کالا است که به طور معمول برای پروژه های فاینانس انجام می شود. این بازرسی بیشتر مورد استقبال شرکت های غیر خصوصی است.
  • بازرسی ظاهر و شکل کالاها نیز نوعی دیگر است که بیشتر برای ارائه به بانک انجام می شود. این بازرسی برای این که کالاها از نظر شکل و ظاهرشان با اسناد حمل منطبق باشند صورت می گیرد. بازرس برای این کار باید به محل گمرک مبدأ یا مقصد کالا برود و تا پیش از صدور مجوز ترخیص کالا کارش را پیش ببرد.
  • بازرسی استاندارد نوع دیگر بازرسی کالا می باشد که اجباری و بر طبق قوانینی مشخص انجام می شود. تولید، توزیع و واردات و صادرات کالاهایی که فهرستشان در سایت مؤسسه استاندارد تعیین شده است، باید برای صدور گواهی نامه استاندارد بررسی شوند.

 

انواع بازرسی کالا

 

بازرسی کالا و اهمیت آن

انواع بازرسی کالا به این دلیل انجام می شود که در نهایت محموله های با کیفیت و سالم به دست خریداران برسد. در این میان، نقش شرکت های بازرس را نباید دست کم گرفت. اصلی ترین کاری که این شرکت ها باید انجام دهند بررسی اصالت فروشنده یا تولیدکننده و کالای آنها است. زمانی که قراردادی میان صادر کننده و وارد کننده یک کالا بسته می شود، لازم است که کالا کاملاً بر اساس مفاد تعیین شده به وارد کننده تحویل داده شود. از دیگر وظایفی که بازرسان کالاها بر عهده دارند ارزیابی میزان سفارش، بررسی سال ساخت و تولید و صدور گواهی نامه های لازم برای قبل و بعد از حمل و نقل است.

بازرسی کالا می تواند در محل های مختلف و با اهداف متفاوتی باشد. بازرسی می تواند تنها به صورت فیزیکی و چشمی باشد. در مرحله بعد می تواند علاوه بر بررسی چشمی و فیزیکی، بررسی اسناد لازم نیز انجام شود. همچنین، بازرسی می تواند همراه با نمونه برداری و آزمایش باشد. هر یک از این بازرسی ها در سطوح مختلف و برای انواع کالاها قابل انجام هستند.

 

به دلیل اهمیتی که بازرسی دارد، نقش شرکت های بازرسی نیز پر رنگتر می شود. گروه بازرگانی آرنیکا تجارت ویستا دارای کارشناسانی خبره می باشد که قادرند کالاها را در مراحل مختلف از تولید گرفته تا پیش و پس از حمل و نقل بررسی کنند. این شرکت با هدف بررسی اسناد فنی تولید پیش از بار زدن کالاها، بررسی آنها از نظر کیفیت و کمیت، کنترل نهایی و بررسی اصالت صادر کننده و همچنین صدور گواهی نامه های لازم می تواند به صادر کنندگان و وارد کنندگان کمک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *