قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس

صادرات صنایع دستی کار ساده ای نیست. درست است که صنایع دستی ایرانی در تمام دنیا طرفداران زیادی دارند، اما انتخاب صنعت درست و مناسب برای صادرات به یک کشور خاص مهم است. اگر کالای درست برای کشور مناسب در نظر گرفته نشود، نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد. نیاز است که در این باره تحقیقات جامع صورت گیرد و با افراد حرفه ای و با سابقه در این حوزه مشورت شود.

 

صادرات صنایع دستی

 

انواع صادرات صنایع دستی

صادرات صنایع دستی در حوزه های مختلفی در ایران صورت می گیرد. برخی از صنایع دستی ما رقیبی در دنیا ندارند و یکه تاز هستند و برخی دیگر از رونق زیادی برخوردار نیستند. به عنوان مثال، ظرف های چینی دوران صفویه که در ایران تولید می شوند، هواداران زیادی در دنیا دارند. مهم ترین جذابیت صنایع دستی یگانه بودن آنها است. سوزن دوزی بلوچی هر خانمی در بلوچستان با دیگری متفاوت است و حتی اگر هر دو یک طرح و نقش را سوزن بزنند، باز نتیجه متفاوتی به دست خواهد آمد و همین مسئله است که بر جذابیت کارهای تولید شده با دست می افزاید.

صادر کننده صنایع دستی کاملاً با منحصر به فرد بودن هر کالای تولید شده با دست با خبر است و باید بداند چطور روی این مسئله مانور بدهد. تنوع صنایع دستی در ایران موجب شده است که هر صنعتی در هر منطقه ای رنگ و بوی خاص همان منطقه را به خود بگیرد و رگه هایی از سنت و فرهنگ آنها را نیز همراه داشته باشد.  

 

صادرات صنایع دستی سفالی و شیشه ای

صادرات صنایع دستی از جنس سفال و شیشه در ایران رونق خوبی دارد. ظرف های شیشه ای و سفالی ساخت دست هم کیفیت خوبی دارند و هم ظاهرشان متفاوت و دوست داشتنی است. یک چهارم کالاهای صنایع دستی برای صادرات از میان کالاهای شیشه ای انتخاب می شود. کالاهای شیشه ای که با انواع و اقسام هنرهای ایرانی مانند حکاکی، نقاشی، معرق کاری و تراش تزئین شده اند. البته بسته به طرح و نقشه آنها کشورهای مختلف از آنها استقبال می کنند. مثلاً طرح های شاه عباسی مورد پسند کشورهای عربی است. کشورهای زیادی از میان اروپا، امریکا و آسیا و افریقا دوست دارند چنین کالاهایی را در میان گنجینه خود داشته باشند.

صادرات صنایع دستی سفالی در کشورهای دیگر هم انجام می شود، اما خاص بودن طرح و نقش سفال های ایران را نمی توان منکر شد. مزیت سفال این است که ماده اولیه آن ارزان است و هزینه ای که برای آن پرداخت می شود، بابت هنر و زمانی است که یک هنرمند خلاق برای آن خرج کرده است. اما حمل و نقل کالای شیشه ای و سفالی و سلامت رسیدن آنها به مقصد کار ساده ای نیست و بسته بندی و عرضه آنها نیز باید حرفه ای باشد.

 

صادرکننده صنایع دستی

 

صادرات صنایع دستی بافتنی

صادرات صنایع دستی از نوع فرش و گلیم و قالی و پارچه و حصیر هم برای ایرانی ها همیشه پرسود بوده است. گلیم اما مخاطب خاص خودش را دارد. البته در این حوزه رقبایی هم مثل هند و پاکستان در بازار وجود دارند. فرش ها و قالی های دستباف ایرانی نیز طرفداران ویژه ای دارند. البته نخ هایی که برای بافت فرش انتخاب می شوند ارزان نیستند و در ضمن این که برای به ثمر نشستن یک فرش زمان زیادی لازم است و برای دست یافتن به تجارت گسترده در این حوزه به زمان و بافنده های ماهر زیادی نیاز است.

هر اثر هنری پیش از این که به بازارش عرضه شود نیاز به معرفی دارد. تبلیغات اثرگذاری زیادی در این تجارت دارد. مانند تمام کالاهای دیگر برای صادرات صنایع دستی پیش از هر چیز باید بازار آن در میان مصرف کنندگان پیدا شود و ایجاد نیاز جدید برای چنین کالاهایی که برای برخی لوکس و غیر واجب تلقی می شود ممکن است کار ساده ای نباشد. گروه بازرگانی آرنیکا تجارت ویستا گزینه خوبی برای مشورت درباره این موضوع محسوب می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *