قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
صادرات کالا

از جمله فعالیتهایی که در عرصه ی تجارت نقشی پر رنگ دارد، صادرات کالا است. برای صادر کردن هر کالا باید مراحلی طی گردد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 

صادرات

 

مراحل انجام صادرات کالا

مرحله اول دریافت کارت بازرگانی: تاجری که قصد دارد وارد فعالیتهای صادراتی شود باید قبل از هر گونه اقدامی با ارائه ی مدارک لازم و تایید وزارت صمت و اتاق بازرگانی، کارت بازرگانی دریافت کند. بدون این کارت کلیه ی کارهای صادرات و واردات ممنوع می باشد.

مرحله دوم – افتتاح حساب بانکی: برای تبادلات مالی میان تاجر و طرف مقابل و موارد دیگر، فرد میبایست در یک بانک معتبر اقدام به افتتاح حساب کند.

مرحله سوم – بازاریابی کالا یا کالاهای مورد نظر: وقتی صحبت از بازاریابی کالا در خارج از کشور میشود، هدف ارزیابی بازار مقابل و یافتن متقاضی برای کالا است. برای این منظور فقط صحبتهای دو طرفه ملاک نیست بلکه با راههای دیگر نیز میتوان به مقصود مورد نظر رسید، از جمله حضور در نمایشگاههای بین المللی، بهره گیری از اطلاعات بازرگانی و موارد دیگر.

مرحله چهارم – صدور پیش فاکتور: در این مرحله از صادرات کالا می بایست یک پیش فاکتور کامل و حاوی اطلاعات مفید مانند نوع کالا، میزان، اطلاعات شرکت صادر کننده و غیره را تهیه و برای مشتری ارسال کرد.

مرحله پنجم – آماده سازی کالا: حالا که قرار است کالا برای مشتری خارجی آماده سازی گردد باید بدانیم که بر اساس استانداردهایی که در کشور مقصد حاکم است باید کالاهای مورد نظر بسته بندی گردد. نوع بسته بندی علاوه بر استانداردهای کشور مقصد به نوع، میزان آسیب پذیری، درجه فساد پذیری، جامد یا مایع بودن کالا و موارد دیگر بستگی دارد.

مرحله ششم – محاسبه بهای گمرکی کالا: کالای صادر شده باید در مرحله ی اول از گمرک کشور مبدا عبور کند. برای انجام اقدامات لازم در گمرک، هزینه هایی لازم است که محاسبه و پرداخت آن الزامی میباشد.

مرحله هفتم – دریافت مجوز صادرات کالا: نهادهایی هستند که در مورد کالاهای صادراتی باید مجوز ارائه کنند. این مرحله نیز به نوع کالا، کشور مقصد، میزان کالا و موارد دیگر وابسته است. نهادهای مذکور شامل سازمان جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، وزارت بهداشت، سازمان ملی استاندارد و … می باشد.

مرحله هشتم – تکمیل اظهارنامه صادراتی: اظهارنامه مدرکی است که حاوی کلیه ی اطلاعات مربوط به کالا، سازنده، صادر کننده، کشور مقصد و دریافت کننده می باشد؛ که تکمیل آن الزامی است.

 

صادرات کالا

 

مرحله نهم – بیمه کردن کالا: هر کالایی که بخواهد صادر شود طبق ضوابط بین الملل لازم است که بیمه شود.

مرحله دهم – دریافت گواهی بازرسی: در این مرحله طبق توافق خریدار و فروشنده، از یک موسسه بازرسی درخواست میشود که کالا را بررسی و گواهی لازم را صادر نماید. برای آشنایی بیشتر با بازرسی کالا مقاله “هر آنچه که باید در مورد بازرسی کالا بدانید!” را مطالعه نمایید.

مرحله یازدهم – صدور فاکتور فروش: صادر کننده موظف است فاکتور فروش کالا را تنظیم و به تایید اتاق بازرگانی برساند.

مرحله دوازدهم – صادرات کالا: در این مرحله ابتدا نحوه ی حمل و نقل کالا مشخص می گردد که می تواند زمینی، هوایی و یا دریایی باشد. سپس صادر کننده، جواز خروج از گمرک را به واحد حمل مربوطه ارائه میدهد و پس از آن بارگیری و ارسال انجام می شود.

 

ریسک های صادرات کالا

انجام هر اقدامی از جمله واردات و صادرات کالا قطعا با ریسک هایی همراه است، که می توان آنها را به دو دسته اقتصادی و غیراقتصادی تقسیم بندی کرد. در کل می توان از مواردی مانند اشکالات قانونی، قرنطینه سازی، نوسانات نرخ ارز، کلاهبرداری، عدم پرداخت بدهی، ریسک های حمل، نقل و اتفاقات غیر مترقبه و غیره نام برد. اما این ریسک ها تنها احتمالاتی هستند که ممکن است یک صادر کننده با آن مواجه گردد.

 

ارزیابی و مدیریت ریسک های ذکر شده نیازمند داشتن دانش و تجربه زیاد است. بازرگانی آرنیکا، با تجربه ی فراوان و متخصصان حرفه ای که در اختیار دارد میتواند بهترین مشاور و همراه شما در امر صادرات کالا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *